Med utmaningar som är komplexa och mer brådskande behöver industrin kunna ta svåra beslut tidigt i utvecklingsprocesser, redan under idéstadiet. Projektet EARLY BIRD har tagit sig an detta behov genom att utveckla metoder som gör det möjligt att fatta smarta beslut tidigt – och därmed undvika dyra korrigeringar längre fram.
Samarbete mellan industri och akademi
”EARLY BIRD – Sammanhängande systemkonstruktion från koncept till implementation” avslutades i maj 2025 och har delfinansierats av Avancerad Digitalisering under fyra år. Projektet har samlat aktörerna Saab, Ericsson och KTH. En av nyckelpersonerna var Ingemar Söderquist, Technical Fellow på Saab och adjungerad professor vid KTH. Med över 40 års erfarenhet inom systemutveckling och flygsäkerhet har han fungerat som en bro mellan industri och forskning.
”Inom flygindustrin måste vi både kunna utveckla nytt och samtidigt garantera säkerhet och pålitlighet under lång tid”, förklarar han.
Varför tidiga beslut är avgörande
I flygindustrin kan beslut bli både kostsamma och riskfyllda. Därför har projektet flyttat fokus från sena, detaljerade tester till tidiga analyser och simuleringar. Tack vare finansieringen från Avancerad Digitalisering har nya arbetssätt kunnat prövas i nära samverkan mellan industri och akademi. Projektet har bland annat utvecklat metodik och verktyg för digitala system där idéer kan testas på en fiktiv plattform, utan att riskera skarpa system.
”Vi har kopplat ihop modeller och simuleringar på en högre nivå än vad som är vanligt inom svensk industri. Tidigare gick man ofta direkt till mjukvarumodeller, men vi har arbetat metodiskt med både funktion och tidsbeteende, samt hantering av säkerhetskritiska funktioner”, säger Ingemar Söderquist, Technical Fellow på Saab.

Projektfakta:
Namn: EARLY BIRD – Sammanhängande systemkonstruktion från koncept till implementation
Period: 2021–2025
Omsättning: Totalt 14 miljoner (statliga delen: 7 miljoner)
Deltagare: Saab, Ericsson och KTH
En central lärdom som Ingmar lyfter är vikten av långsiktighet och tillit inom det samverkande konsortiet. Projektet har också visat på värdet av erfarenhetsutbyte: möten mellan erfarna ingenjörer och doktorander har stärkt kompetensförsörjningen och lagt grunden för framtida samarbeten. ”Verktyg kan inte ersätta erfarenhetsutbyte mellan generationer”, betonar Ingemar.
Projektet har också gett värdefulla insikter i hur tidig modellering och simulering kan förbättra framtida flyg- och systemutveckling.

Nästa steg
Metodiken från EARLY BIRD har redan inspirerat till ett nytt projekt inom det nationella flygforskningsprogrammet (NFFP8) ”Konstruktion och analys av tidskritiska parallella tillämpningar på heterogena avionikplattformar”. Detta projekt bygger vidare på de metodiker och verktyg som utvecklats i EARLY BIRD, med särskilt fokus på att hantera osäkerheter i tidiga designfaser och samtidigt utnyttja potentialen till parallellism som kommande heterogena plattformar erbjuder. Det nya projektet ger doktorander och forskare möjlighet att fortsätta experimentera med avancerade modeller och simuleringar i industriell kontext.
Framöver ser Ingemar Söderquist stor potential i mer automatiserade och integrerade designprocesser. Praktiska förbättringar inom flyg- och systemutveckling kan stärka både flyg- och telekomindustrins konkurrenskraft och bidra till att Sverige behåller en ledande position inom avancerad systemutveckling.
Några av resultaten projektet landat i:
- Tidiga analyser – minskar risken för omtag och sparar kostnader.
- Metodik för osäkerhetshantering – gör att funktion, tid och säkerhetskritiska delar kan analyseras redan innan implementation.
- Open source-verktyg – gör det möjligt för fler företag att utforska designval och stärker kunskapsdelning i branschen.