Under hösten 2025 arrangerades strategidagar i Lund där Avancerad Digitaliserings styrelse, Advisory Board, beredningsgrupp och programkontor medverkade – med Tetra Pak som värd för första dagen. Totalt deltog 33 representanter från industriföretag och organisationer, däribland Ericsson, Saab, AstraZeneca, Boliden, Volvokoncernen, Volvo Cars, Microsoft, Teknikföretagen, SISP, TechSverige och Vinnova.ss
Under dagarna diskuterades flera aktuella och strategiska frågor: tillämpad AI, internationell uppkoppling, behovet av lärande och kompetens samt programmets roll inom ekosystemet. Det stora engagemanget och kunskapen i dialogen om utmanande frågor är givande säger programchef Nils Hertzberg. Behovet av strategisk samordning för att säkerställa att Avancerad Digitalisering förblir relevant är nödvändigt när världen förändras snabbt.
– Att samla ledande aktörer under ett par dagar ger oss relevant underlag för fortsatt arbete. Deras insikter hjälper oss att prioritera rätt och stärka programmets roll som möjliggörare för Sverige och svensk industri. Det är tydligt att tempo, kraft och riktning är viktigt, fortsätter Nils.

Tetra Pak stod värd för första dagen och bjöd på en inblick i hur ett globalt industriföretag arbetar i framkant med digitalisering och innovation. Marie Sandin, styrelseledamot och vd för Tetra Pak Sverige, ser stort värde i att bidra till dialog och kunskapsdelning inom programmet:
– När industrin samlas kring gemensamma utmaningar skapas kraft och energi. Den pågående omställningen kräver industriellt ledarskap och det är i möten och diskussioner som vi kan hitta en tydlig riktning framåt.

Fakta
Styrelsen beslutar om arbetsformer, övergripande innehåll och strategisk utveckling.
Advisory Board är ett strategiskt högnivåforum som bidrar till programmets utveckling samt agerar rådgivande stöd till styrelsen.
Beredningsgruppen är styrelsens strategiska beredningsutskott.